lørdag den 1. juni 2013

Eksamenslæsning og meditation

Vi er nu kommet ind i eksamenstid, og er man hf'er på 2. år, betyder det en hel masse eksammener. Kender man mig, vil man hurtigt regne ud at mundtlige eksammener ikke er et problem. Til gengæld er mig og skriftlige eksammener ikke helt lige så gode venner. Det var hvertfald hvad jeg gik og troede, indtil jeg i går havde klaret tre skriftlige eksamener i træk. Om jeg rent fagligt har klaret det godt, ved jeg ikke, men jeg er allerede stolt af mig selv fordi jeg klarede dem så godt psykisk. Efter alle tre skriftlige eksammener gik jeg ud og var tilfreds med min egen indsats. Jeg havde bevaret roen, jeg havde fået struktureret min tid nogenlund, og jeg var på intet tidspunkt bange, for det ikke ville gå. Der er helt sikkert mange ting, der spiller ind i dette, men jeg tror at min, om end endnu ikke så store, meditationspraksis har haft noget at sige. Jeg tror på, at det at jeg har arbejdet så meget med mit sind, og at jeg mediterer regelmæssigt gør, at jeg var i stand til ved blot et par enkelte dybe åndedræt at kunne finde fokus og troen på mig selv. Selvom jeg sad i en sal med omkring 20-40 andre, og selvom jeg var midt i en eksamen hvor hvert et minut talte.
Jeg kan derfor ikke andet end anbefale alle studerende at prøve at meditere, og jeg er glad for at vide at det er en teknik, der allerede er i brug i forbindelse med kurser mod eksamensangst.

I forhold til min egne meditationspraksis er jeg stadig søgende efter at finde lige præcis det, der fungerer for mig. Lige nu er det disse guidede meditationer. Dem har jeg fra jeg i efteråret tog et online 42-dags meditations og personlig udviklingskursus. Dette og hele idéen bag hjemmesiden vil jeg komme nærmere ind på i en anden post. Lige nu bruger jeg hvertfald disse guidede meditationer, men jeg hører dem ikke nødvendigvis til ende. I stedet bruger jeg dem i 10-15 minutter og så er jeg tilfreds med dette. Jeg har ikke brugt dem længe fordi jeg ikke følte det var godt nok vis jeg ikke fulgte dem fulgt ud, men jeg er gået tilbage fordi de faktisk ret hurtigt kan give mig ro, og jeg har givet mig selv lov til at bruge dem på den måde der føles rigtigt for mig, og det er lige nu ikke 30-60 minutter meditation af gange. Går I i kast med meditationerne, skal i være opmærksomme på, at de er lavet som en del af 42-dagsprogrammet, og man skal derfor starte fra en ende af for at få det optimale ud af dem.

Til alle i gang med eksamener ønsker jeg jer alt mulig held og lykke. Ellers sender jeg bare masser sommerhilsner på årets første sommerdag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar