mandag den 27. maj 2013

Lidt ukrudts filosofi og en god kop te

I forbindelse med at jeg var ude og plukke brændenælder til en god kop urtete kom jeg til at filosofere mere over holdninger til visse planter. Det sidste års tid er jeg for alvor blevet interesseret i at gå i naturen og finde mad, og det er jeg ikke ene om. Jeg synes det er skønt at kunne gå ud i det fri og finde gratis mad, der er vokset op af jorden, uden egentlig menneskelig indblanding. Jeg synes dog, det er sjovt, at vi har valgt at kalde mange af disse ting for ukrudt. For mig ligger der i begrebet ukrudt, at det er en fjende, der skal væk. Jeg har nu fundet ud af, at mange af disse fjender kan blive til lækker mad og drikke. Mere livsfilosofisk kan ukrudt minde os om, at alle vi møder indeholder en masse gode sider, og vi derfor skal være åbne og nysgerrige i stedet for dømmende og afvisende. Ligesom vi ikke skal dømme folk ud fra den gruppe de tilhøre, da disse grupper måske er lige så misvisende som betegnelsen ukrudt.

Vil du også blive bedste venner med brændenælder? Her er et simpelt sted at starte, hvis du er indehaver af en dejlig mynteplante. Hvis ikke vil jeg stærkt anbefale alle at anskaffe sig en. De er nemlig super nemme at passe og er lækre både i mand og drikke.
Til en god kop urtete skal du blot bruge

  1. Friske brændenælde topskud
  2. Friske mynteblade 
  3. Nykogt vand.
Skyld bladene og hæld vandet over. Lad teen trække og nyd så dine brændenælder.



Fra en dejlig indkøbstur i skoven

Ingen kommentarer:

Send en kommentar