tirsdag den 21. maj 2013

Hver sin tro

Mit første rigtige indlæg bliver om tro, og valg af tro. Jeg læser i øjeblikket i bogen ”Vejen vi går” af Else Marie Kjerkegaard. Bogen indeholder 12 forskellige kvinders forhold til religion og åndelig praksis. Kristne, muslimer og buddhister, flest af de første. I min rejse mod religion, som jeg vil fortælle meget meget mere om, nyder jeg at læse andres rejse, og hvordan de bruger troen, og hvad den sådan betyder i deres liv. Jeg nyder at hører andres historie om det, jeg på en eller anden måde oplever. Else Marie Kjerkegaard fortæller også lidt om sin egen rejse, og jeg synes, det er interessant, hvordan hun går fra at vokse op i kristendommen til at lærer om buddhismen og så vende tilbage til kristendommen, hvor hun nu er med en meget stærk kristen tro. Jeg er selv i gang med at lære om buddhismen. Noget i kristendommen føles ikke rigtig for mig, men jeg kan mærke, jeg ikke bare kan sidesætte kristendommen og så ikke sætte noget andet ind. Jeg har brug for noget at tro på, præcis som de 12 kvinder i bogen, der alle har haft deres tvivl, og nu er der, hvor de er. Jeg tror på, at det er sundt at tro på noget. Det hjælper en til at holde fokus i livet og støtter når tingene er sløret. Det jeg egentlig ville snakke om var dog, at det er okay at tro på noget forskelligt, et udsagn jeg er støt på mange steder. Flere steder har jeg læst om folk, der vil søge mod østen, og så får at vide, de skal tage tilbage, og være i det de er vokset op i, kristendommen. At jeg selv ender tilbage i kristendommen tvivler jeg på, men det minder mig om, at det der føles rigtig for mig, ikke nødvendigvis er det for andre. At buddhismen og meditation giver mit liv mening lige nu, men andre kan finde det sammen mening i kristendommen eller islam. Og måske ender jeg selv et sted lige midt imellem alle religionerne. Hvor jeg er på ved hen, og hvor jeg på vejen falder til, ved jeg ikke nu, men jeg håber du vil følge min vej, og jeg kan inspirere til at du begynder at forholde dig til den tro, du nu engang har eller føler du mangler.
Her finder jeg i øjeblikket ro i en tro.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar